Říká se, že většina obchodníků se v honbě za ziskem neštítí prakticky ničeho. A vidíme to často i v televizi, kdy odhalují takzvané „šmejdy“, tedy firmy, které se snaží z lidí vylákat peníze ve valné většině případů za nekvalitní zboží. Samozřejmě, většina podnikatelů nezachází až tak daleko. Přesto mnoho z nich provozuje praktiky, které jsou sice v souladu se zákonem, s etikou je to však již poněkud horší.
Jednou z těchto praktik jsou i takzvané PR články, tedy reklamní články, které se tváří, že reklamou nejsou. Najdeme je prakticky ve všech novinách a časopisech. Poznáte je podle toho, že na dané stránce bude někde z boku malým písmem napsáno „public relation“, „inzerce“ či „placená inzerce“.
Problém je, že toto označení bývá, jak již bylo řečeno, uděláno tak, aby bylo co nejméně nápadné. Cílem je přesvědčit čtenáře, že jim daný produkt doporučuje onen důvěryhodný časopis, který čtou, a nikoliv že jde o normální reklamu.
Musíme se však ptát: skutečně se tato taktika vyplatí? Opravdu je tak účinná, že firmám stojí za ty peníze pronajmout si celostránkový inzerát? Popravdě řečeno, vyplatí. A to hned z několika důvodů.
Tím prvním je, že i když si daný čtenář všimne, že jde o reklamu, přesto na něj nějakým způsobem zapůsobí. Například v něm může vzbudit zvědavost a chuť daný výrobek vyzkoušet.
Ovšem to není ani zdaleka ta největší síla, jakou tento typ propagace má. Stačí si jen vzpomenout, kdo je nejčastějším čtenářem časopisů. Ano, jsou to obvykle starší lidé. Ti jsou obvykle v tomto důvěřiví, až naivní. Ve velké většině případů nevědí, že si mají na tyto praktiky dávat pozor.
Je proto dobré, pokud své příbuzné a přátele na tuto skutečnost upozorníte. Možná jim totiž zabráníte v tom, aby zbytečně utratili peníze za něco, co fungovat příliš nebude. Není totiž tajemstvím, že takto propagovány nebývají zrovna kvalitní produkty. Uděláte tak dobrý skutek.